ثبت اختراع در كشور آلمان 

گام نخست در بدست آوردن پتنت در هر كشور، مستلزم ارائه تقاضا نامه (application) ثبت پتنت و تشكيل پرونده (filing) در اداره ثبت اختراعات آن كشور است.

تقاضانامه‌پتنت عموماً داراي قسمتهايي نظير عنوان اختراع، سابقه و شرح‌فني آن است. توصيف فني اختراع مي‌بايست با بياني روشن و به زبان رسمي كشور هدف و به حد كافي داراي جزئيات باشد طوري كه بتواند شخصي را با فهم متوسط از آن فن به استفاده يا بازسازي آن اختراع قادر سازد. معمولاً براي توصيف بهتر اختراع، نقشه، طرح و دياگرامهاي مربوطه نيز ارائه مي‌شوند. تقاضانامه همچنين حاوي چند ادعا (claim) است كه در واقع حدود و ثغور قانوني حمايت درخواستي را تعيين مي‌كند.

اداره ثبــت اختــراع كشور مورد تقاضا پس از بررسي كارشنـاسي پرونده و احتمالاً پس از انتشار مفــاد تقاضانامه در سطــح عموم (publication)، در صورت احراز شرايط، نهايتاٌ حق پتنت را اعطا مي‌نمايد كه در سرتاسر همان كشور معتبر و قابل دفاع است.

بايد توجه داشت كه انتشار پتنت در سطح عموم به معناي اعطاي حق پتتت نيست، مگر در آن به نحوي مشخص شده باشد. در واقع تقاضانامه در اداره ملي ثبت اختراعات كشور مورد نظر و يا دفتر منطقه‌اي به نمايندگي از سوي كشورهاي عضو (مانند اداره ثبت اختراعات اروپا)، به ثبت رسيده و در نهايت پس از بررسي و احراز شرايط لازم از سوي دولت مربوطه اعطا مي‌گردد.

در مورد دفاتر منطقه‌اي نكته مهم اين است كه متقاضي بايد در درخواسـت خود دقيقاً مشخص كند كه حمايـت از اختراع را دركدام يك از كشـورهاي عضو آن دفتر خواستار است. هريك از كشورهاي انتخاب شده پس از بررسي پرونده مختار است آن اختــراع را به ثبت رسانده و در سرزمين خود از آن حمايت كند و يا كلاٌ آن را رد كند. لـذا صرف ثبت در دفاتر منطقه‌اي نمي‌تواند به معناي كسـب حمايت از تمامي كشورهاي عضو آن دفتر باشد.

مراحل ثبت و نگهداري اختراع در كشورهاي اروپايي

 مراحل ثبت و حفظ حقوق اختراع ثبت شده در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا بسيار پيچيده است كه در اينجا سعي شده به زباني ساده بيان شود. بطور كلي با طي كردن مراحل ذيل مي توان اختراع مورد نظر را در اين كشورها ثبت و حفظ نمود:

الف) آماده سازي: قبل از اقدام رسمي براي تشكيل پرونده ثبت اختراع لازم است حداقل سه مرحله زير را به انجام رساند:

1. نوشتن گزارش اختراع به زبان انگليسي يا آلماني بطوريكه شامل زمينه و حوزه فناوري اختراع، سابقه قبلي، جزئيات كامل فني، مزاياي اختراع ادعايي و نحوه حل مشكلات موجود باشد. همچنين بايد طريقه انجام عملي موضوع اختراع با ذكر مثال توصيف شود

2. نوشتن پيش نويس پتنت بر اساس گزارش اختراع كه معمولا توسط وكيل انجام مي شود.

3. پركردن فرمهاي رسمي اداره ثبت اختراعات اروپا

ب( تشكيل و پيگيري پرونده: اين بخش با تسليم فرمهاي پر شده و تقاضاي تشكيل پرونده در يكي از شعب اداره ثبت اختراع اروپا (شعبه مركزي در مونيخ آلمان) آغاز شده و خود شامل مراحل زير است:

1. بررسي شكلي پرونده در شعبه به لحاظ كامل بودن مدارك لازم

2. جستجوي موضوع و ادعاهاي اختراع توسط واحد جستجوي اداره ثبت اختراع اروپا

3. انتشار پرونده شامل جزئيات فني-قانوني پرونده و نتايج جستجو در روزنامه رسمي به صورت چاپي و ديجيتال (لوح فشرده و اينترنت(

4. بررسي ماهوي محتويات پرونده در صورت تسليم درخواست و پرداخت هزينه هاي لازم

ج( اعطاي گواهي ثبت اختراع: پس از بررسي ماهوي پرونده و در صورت متقاعد شدن كميته مربوطه، گواهي اعطاي پتنت به نام متقاضي صادر خواهد شد.

د( تمديد ساليانه: در صورت پرداخت هزينه هاي لازم، پروانه ثبت اختراع در هر يك از كشورهاي عضو اتحاديه كه مورد درخواست قرار گرفته اند، بطور ساليانه تمديد خواهد شد.

ر )اعمال حق: در صورتي كه دارنده امتياز معتبر اختراع در هر يك از كشورهاي مربوطه، متوجه نقض حقوق پتنت توسط اشخاص ثالث شود مي تواند براي احقاق حقوق خود از طرق مختلف اقدام نمايد.

توضيح: اين راهنما بر گرفته از بخش پرسش‌هاي متداول از سايت معاونت فناوري وزارت علوم و تحقيقات و فناوري به آدرس www.techno.msrt.ir/FAQ.asp مي باشد.

  ?لينك سايت جهت بررسى پتنت

https://www.dpma.de/patente/anmeldung

http://www.freepatentsonline.com/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *