اطلاعات مربوط به درخواست روادید،ورود به آلمان و شرایط قرنطینه

در اینجا اطلاعات مربوط به درخواست روادید، ورود به آلمان و شرایط قرنطینه را می‌یابید.

تـــوجـــه! تــذکـــر مــهــــم!

لطفاً توجه داشته باشید که در حال حاضر به سوالات پیرامون وضعیت پرونده و یا موارد مربوط به کسب اطلاعات درخصوص روند دریافت روادید پاسخی داده نمی‌شود. از شما درخواست داریم بمنظور رعایت حال کسانی که واقعاً بیمار و در خطر مرگ هستند، از نوشتن “مورد اضطراری” در موضوع نامه خودداری کنید.

برای اینکه سریعاً به درخواست موردیِ شما پاسخ داده شود، لطفاً فقط فرم ارتباطیِ مربوطه (بخش روادید) را انتخاب نمایید و در قسمت موضوع، شماره پیگیری‌تان (شماره بارکد) را وارد کنید و یا درقالب چند کلمه درخواست خود را بنویسید. پر کردن چندین فرم ارتباطی تنها باعث خواهد شد که نتوان به درخواست‌تان در کوتاه مدت پاسخی داده شود.

1. بررسی درخواست روادید

به دلیل رشد همه‌گیری در ایران، پذیرش درخواست‌های روادید در حال حاضر فقط بصورت بسیار محدود امکان‌پذیر است. حتی این همه‌گیری ممکن است بعضاً به تعطیلی موقت بخش روادید بینجامد. از همین رو خواهشمندست که اطلاعات به روز شده لازم را در همان روز از وب‌سایت سفارت (صفحه‌ی اول) کسب نمایید.

تنها در موارد استثنایی ذکر شده ذیل امکان اعطای روادید وجود دارد. در مواردی که ورود به آلمان به طور استثنا امکان‌‍پذیر می‌باشد، سیستم نوبت‌دهی بطور خودکار کسانی را در اولویت خواهد داد که در چند وقت گذشته مجبور به لغو نوبت‌شان شده‌ایم.

  • درخواست‌هایی که تحت عنوان موارد استثنا از محدودیت‌های ورودی (طبق اعلامیه کمیسیون اروپا به تاریخ 26/12/1398- شماره 115) قرار می‌گیرند، به شرح ذیل می‌باشند:

– کادر بهداشت و درمان، محققین بهداشت و درمان و مشاغل پرستاری و مراقبت

– ساکنین مناطق مرزی که در کشور دیگری شاغل هستند، پرسنل حمل و نقل کالا و دیگر بخش‌های ضروری (بعنوان مثال خدمه‎ی پرواز)

– دیپلمات‌ها، پرسنل سازمان‌های بین‌المللی، کادر نظامی و امدادگران امور بشردوستانه در چارچوب انجام وظایف

– مسافران ترازیتی/توقف موقت (و حتی افرادی که از طریق مساعدت کنسولی به کشورِ وطن خود بازگردانده می‌شوند)

– مسافرانی که به دلایل اضطراری خانوادگی سفر می‌کنند

– افرادی که به حمایت و حفاظت بین المللی احتیاج دارند و یا سایر دلایل بشردوستانه

  • درخواست‌های پیوست به خانواده

لطفاً از طریق سامانه تعیین وقت سفارت یک نوبت برای خود رزرو کنید.

  •  درخواست‌های نیروهای کاری ماهر از گروه‌های ذیل:

نیروهای کار ماهر با پیشنهاد کاری مشخص  طبق تعریف FEG که از طریق “فرم تشریحی رابطه کاری” مستند شده است.

تذکر: متقاضیانی که بر اساس ماده 81a قانون اقامت از موافقت اولیه (Vorabzustimmung) برخورداند، برای تعیین نوبت از فرم ارتباطی “بخش روادید” استفاده نموده و در قسمت عنوان “Vorabzustimmung FEG” را وارد کنند.

– دانشمندان / محققان

– اعزام نیرو و ICT محدود به رده های مدیریتی و متخصصان

– مدیران ارشد

– کارشناسان حوزه IT

– مشاغل مرتبط با منافع عمومی

آن‌دسته از دارندگان روادید نوع C (روادید شنگن) با هدفِ انجام سفرهای کاریِ ضروری و به شرط اینکه متقاضی بتواند ثابت کند (مثلاً از طریق گواهی کارفرما) که سفر او به آلمان با وجود شرایط همه‌گیری حتماً ضرورت دارد نیز شامل موارد فوق‌الذکر می‌شوند.

شرط لازم در این خصوص، اثبات الزام حضور در آلمان (مثلاً از طریق قرارداد کار) و اثبات این قضیه می باشد که اشتغال بنا به دلایل اقتصادی الزامی است و از نظر زمانی هم امکان جابجایی وجود ندارد و از خارج از آلمان هم قابل اجرا نمی باشد (ارائه‌ی گواهی کارفرما). ضرورت اقتصادی به روابط اقتصادی و/یا اقتصاد آلمان یا بازار داخلی بستگی دارد. مدارک مربوطه را باید حین سفر همراه داشته باشید و در هنگام کنترل مرزی ارائه نمایید.

  • دانشجویانی که تحصیل آنان از خارج از کشور بطور کامل امکان‌پذیر نباشد. همه کسانی که جواب پذیرش تحصیلی‌شان آمده باشد (حتی اگر پیش شرط آن گذراندن یک دوره زبانی یا کارآموزی باشد) شامل این موضوع می‌شوند. اما کسانی که متقاضی تحصیل دانشگاهی بحساب می‌آیند و یا کسانی که به عنوان مثال برای دوره زبان به آلمان سفر می کنند و بعد از آن قصد دارند رشته‌ایی را انتخاب کنند (دوره زبانی مجزا) را شامل نمی شود. روادید نوع C برای دانشجویان کماکان معتبر نمی باشند.الزام به حضور در آلمان باید از طریق دانشگاه (به عنوان مثال از طریق ایمیل) گواهی گردد. مدارک می بایست هنگام ورود به آلمان ارائه گردند.

تذکر: سفارت آلمان در تهران در حال حاضر به دلیل محدود بودن ظرفیت‌ها از قبول درخواست جدید دانشجویی معذور است. با متقاضیانی که درخواست‌شان در جریان است بطور خودکار درخصوص گواهی الزام به حضور تماس گرفته خواهد شد.

سفارت از فشار زیادی که متوجه دانشجویانی است که مدتهاست خود را برای تحصیل در آلمان آماده کرده‌ و برای ترم زمستانی پذیرفته شده‌اند، آگاه است. خواهشمندیم به وضعیت خاصی که کرونا در ایران بوجود آورده و نیز به تأثیر شدیدش بر روند کاری سفارت در تهران توجه داشته و ما را درک نمایید. ما مجبور بودیم هم برای حفاظت کارمندان و هم متقاضیان اقدامات پیش‌گیرانه را بکار بگیریم – از حفظ فاصله‌ی فیزیکی و برقراری کار شیفتی گرفته تا کاهش تعداد افرادی که به صورت همزمان در بخش روادید حاضر هستند، هم در خصوص پرسنل و هم مراجعین در سالن های انتظار و جلوی باجه های بخش روادید. این اقدامات که به اجبار و از روی اضطرار پیاده شدند، ظرفیت کاری را تا اطلاع ثانوی برای بررسی درخواست‌ها محدود نگه خواهد داشت و از همین رو منجر به عدم امکان پذیرش درخواست‌های جدید دانشجویی می‌شود.

فهرستی از مقررات ویژه و استثنائات در هنگام ورود به آلمان را در اینجا و تحت عنوان “چه زمانی نیاز الزام‌آور برای ورود وجود دارد؟” بخوانید.

2. تسهیل صدور مجدد روادید

I. روادید ملی (برای اقامت‌های بلند مدت؛ روادید نوع D)

تسهیل صدور مجدد روادید ملی در حال حاضر هنوز امکان پذیر نمی باشد. لطفاً از سوال در این خصوص صرفنظر نمایید. به محض امکان صدورمجدد این نوع روادید، شما را از این طریق مطلع خواهیم کرد.

II. روادید شنگن (برای اقامت‌های کوتاه‌ مدت تا 90 روز؛ روادید نوع C)

تسهیل صدورمجدد روادید شنگن (اقامت تا 90 روز) درحال حاضر امکان پذیر نمی باشد. لطفاً از سوال در این خصوص صرفنظر نمایید. به محض امکان صدورمجدد این نوع روادید، شما را از این طریق مطلع خواهیم کرد.

3. محدودیت‌های ورود به آلمان

برای ورود به آلمان از بسیاری از کشورها، محدودیت‌های سفر برقرار است. ورود به آلمان از ایران به دلیل محدودیت‌های ورودی موجود به طور کلی امکان پذیر نیست.

لطفاً قبل از سفر نیز، از طریق BMI (وزارت کشور جمهوری فدرال آلمان) از مقررات جاری در آلمان درخصوص کشوری که از آن وارد آلمان می‌شوید، اطلاع حاصل فرمایید.

اصولاً ورود به آلمان امکان‌پذیراست از:

  • کشور‌های عضو اتحادیه اروپا
  • کشورهای الحاقی به شنگن: ایسلند، نروژ، سوئیس و لیختن اشتاین
  • بریتانیا
  • سایر کشورهایی که بنابر ارزیابی وضعیت همه‌گیری توسط اتحادیه اروپا، ورود از آنها امکان‌پذیر باشد.

 ورود از سایر کشورها تنها در موارد استثنایی امکان پذیر است. شرط آن این است که یک الزام ضروری وجود داشته باشد.

4. مقررات قرنطینه هنگام ورود به کشور آلمان

افرادی که به طور استثنایی اجازه ورود از ایران به آلمان را یافته اند، می بایست بلافاصله پس از ورود به آلمان، 14 روز در قرنطینه خانگی بمانند.

نکته

در صورتی که جواب آزمایشی که حداکثر 48 ساعت قبل از ورود به آلمان انجام شده باشد نشان دهد که آلودگی به بیماری کووید 19 وجود ندارد، الزامی برای قرنطینه نخواهد بود. جزئیات بیشتر در این مورد را می توانید اینجا مطالعه نمایید: استثنا: جواب منفی آزمایش معتبر.

نکته

مقررات قرنطینه در آلمان توسط ایالت ها وضع می شوند. در پی هماهنگی ایالات و دولت فدرال، وزارت کشور آلمان اقدام به تهیه یک دستورالعمل نمونه نموده است که ایالات از آن به عنوان الگو استفاده نموده اند.

در صورتی که پیشتر و طی 14 روز قبل از ورود به آلمان در یکی از مناطق پر خطر حضور داشته اید

  • باید به محض ورود به آلمان فوراً به محل مقصد سفر کنید،
  • خود را در خانه قرنطینه کنید و
  • از طریق ایمیل و یا تلفن با نهاد مربوطه، معمولاً اداره بهداشت محل اقامت/سکونت ارتباط برقرار نمایید.

نکته

حضور پیشتر در یکی از مناطق پرخطر، به معنی حضور در هر زمانی طی 14 روز قبل از ورود به آلمان می باشد.

ملاک، پرخطر بودن منطقه در زمان ورود به آلمان می باشد (یعنی نه الزاماً در زمان حضور).

استثنا: سفر عبوری (ترانزیت)

الزام به قرنطینه خانگی در مورد حضور ترانزیت صدق نمی کند. اما در این صورت ملزم به ترک بلافاصله آلمان می باشید.

استثنا: جواب منفی آزمایش قابل استناد

در صورت امکان اثبات این امر که مبتلا به ویروس SARS CoV-2 نمی باشید، مقررات قرنطینه صدق نخواهند کرد.

اثبات این امر از طریق مدرک پزشکی امکان پذیر می باشد. آزمایش زیست شناسی مولکولی مربوطه نباید پیش از 48 ساعت قبل از ورود به آلمان صورت گرفته باشد (یعنی نمونه برداری نباید پیش از 48 ساعت قبل از ورود به آلمان صورت گرفته باشد). آزمایش باید در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یا کشوری با استاندارد کیفی مشابه انجام شده باشد.

به عنوان راه جایگزین، می توان آزمایش را پس از ورود به آلمان

  • در محل عبور از مرز و یا
  • در محل اقامت انجام داد.

جواب آزمایش – صرف نظر از اینکه آزمایش قبل و یا پس از ورود به آلمان انجام شده باشد – باید به مدت 14 روز پس از ورود به آلمان نگهداری شود و می بایست در صورت درخواست اداره بهداشت، ارائه گردد.