آنركنونگ رشته هاى روانشناسى جهت كار در كشور آلمان

ارزشيابى تخصصى مدارك روانشناسان (عمومى و بالينى )
توسط كانون روانشناسان  آلمان

براى كار در كشور آلمان مدارك تحصيلى شما نياز به آنركنونگ دارد و شما با داشتن اين مدرك قادر خواهيد بود در بيمارستانها و كلينيكها و مراكز درمانى مشغول بكار شويد ،

Ihr Beruf: Psychologische/r Psychotherapeut/in

Der Beruf Psychologische/r Psychotherapeut/in ist in Deutschland reglementiert.

Die Anerkennung Ihrer Berufsqualifikation ist notwendig, damit Sie in dem Beruf in Deutschland arbeiten können.

نكات مهم نگارش رزومه و انگيزه نامه جهت تحصيل و يا كار در كشور آلمان

برخى از شما عزيزان در مورد چگونگى نوشتن انگيزه نامه و رزومه كارى سوالات زيادى مى پرسند كه لازم دانستم چند نكته اساسى عرض كنم .  

یکی از مهم‌ترین مدارک برای اخذ پذیرش تحصیلی  و يا كارى Motivation یا انگیزه نامه  مى باشد. درواقع انگیزه نامه نوشتاری است که دلیل اخذ پذیرش تحصیلی يا كارى را برای دانشگاه مقصد و يا كار در كشور آلمان  به‌وضوح بیان می‌کند و به این سؤالات پاسخ می‌دهد:

انگیزه نامه تحصیلی :

چرا این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اید؟

چرا این رشته تحصیلی  و این گرایش تحصیلی را انتخاب کردید؟

چه سابقه‌ای در این زمینه‌ علمی دارید؟

انگیزه نامه کاری:

چرا كشور آلمان را براى كار انتخاب نموده أيد ؟ 

چه برنامه‌ای برای آینده حرفه‌ای خوددارید؟

بدنبال چه کار و سمتی هستید ؟ 

نزد چه کارفرماهايی قصد معرفی خود را دارید ؟ 

محل اقامت شما کجا خواهد بود ؟ 

هیئت بررسی‌کننده  با توجه به انگیزه نامه می‌تواند تشخیص دهد که شما برای تحصیل در دانشگاه و يا كار در كشور آلمان مناسب هستید یا خیر؟ 

تنها پاسخ‌دهی به نمونه سؤالات نوشته شده نمی‌تواند موفقیتی در پی داشته باشد بلکه می‌بایست انگیزه نامه را به‌نوعی منحصربه‌فرد تنظیم کرد. برای اینکه تأثیرگذار باشید باید انگیزه نامه خود را از دیگر متقاضیان متمایز کنید. با بیان یک سوژه مربوط به رشته و تخصص خود شروع کنید و توضیحاتی را در این زمینه ارائه دهید. این سوژه می‌تواند حتی نقل داستانی راجع به شما باشد که در نهایت به رشته تحصیلی و تخصص كارى مورد نظر مربوط می‌شود.

دلیل خود را برای انتخاب این دانشگاه با لحنی متفاوت بیان کنید. از بیان مطالب بیهوده و نامرتبط خودداری کنید. هیئت پذیرش تحصیلی کلمات کلیشه‌ای نمی‌خواهد بیان خاص شمارا می‌خواهد. این‌که دانشگاه خیلی خوبی است را خود داوران می‌دانند. لیاقت خود را برای اخذ مدرک تحصیلی در نوشتن انگیزه نامه نشان دهید. پس از تنظیم متن نهایی از افرادی که در این زمینه آگاهی دارند بخواهید تا نظر خود را به شما بگویند

رزومه كارى يا Lebenslauf 

داشتن يك رزومه كارى كامل و دقيق بطورى كه تمام مشخصات فردى و تحصيلى و سوابق كارى شما مطابق استانداردهاى مورد نظر كشور آلمان بخصوص اداره كار جهت ويزاى كارى قيد شده باشد مورد نياز مى باشد 

رزومه كارى بايستى صحيح نگارش شود تا كارفرما از مطالعه آن اطلاعات لازم را بدست آورده و با انگيزه بيشترى پرونده شما را بررسى نمايد.

دوستانی که تمایل دارند رزومه کاری و انگیزه نامه آنها توسط تیم تخصصی موسسه مهاجرتی ایگاس نگارش شود به دایرکت ما پیام بدهند.

تعريف كالج دانشگاهى و انواع آن در كشور آلمان

کالج دانشگاهی در آلمان چیست؟

در آلمان ورود به دانشگاه کار زیاد آسانی نیست و برای رسیدن به این هدف باید تلاش و کوشش فراوانی نمود. این موضوع حتی برای دانش آموزان آلمانی نیز سخت می باشد. دانش آموزان آلمانی بعد از اينكه دبیرستان و پیش دانشگاهی و یا به عبارتی آخرین مقطع تحصیلی قبل از دانشگاه را به اتمام رسانیدن و مدرک Gymnasium را گرفتند، برای ورود به دانشگاه باید مدرک دیگری به نام Abitur را دریافت نمایند تا مجوز ورود به دانشگاههای آلمان را در هر رشته تحصیلی بدست بیاورند. گرفتن این مدرک در آلمان تا حد زیادی سخت به حساب میاید و کلا دوره ی Gymnasium نیز برای کسانی است که از نظر تحصیلی در سطح بالاتری از بقیه می باشند. سایر افرادی که موفق به اخذ مدرک Gymnasium نمی شوند، نیز جذب سایر ساختارهای آموزشی و کاری آلمان میشوند. در حقیقت پیش نیاز رفتن به دانشگاه در آلمان داشتن مدرک Abitur هست. اما کسانی که مثل دانش آموزان ایرانی دوران متوسطه و پیش دانشگاهی را خارج از آلمان تمام کرده اند و مدرک Abitur ندارند، باید یک دوره ی یک ساله ( شامل دو ترم تحصیلی ) رو در یکی از کالج های سراسر آلمان( که معروف به Studienkolleg می باشند) تمام کنند تا مدرکی معادل Abitur دریافت نموده و بتوانند در یکی از دانشگاه های آلمان تحصیل کنند. کالج در حقیقت یک ساختار آموزشی دولتی برای آماده سازی داوطلبان خارجی متقاضی تحصیل در دانشگاه های آلمان هست. درس ها و کلاس های این کالج برای داوطلبان خارجی که مدرک تحصیلی آنها با Abitur یکسان نیست، طراحی شده است. طی این یک سال شما از نظر زبان آلمانی و اطلاعات تخصصی رشته تحصیلی خود( مثلا اطلاعات و زبان تخصصی شیمی یا فیزیک ) برای تحصیل در دانشگاههای آلمان آماده می شوید و در پایان این دوره, با برگزاری آزمونی به نام Feststellungsprüfung این دوره به پایان رسیده و با قبولی در آن وارد یکی از دانشگاههای آلمانی می شوید. به طور متوسط سالیانه حدود ۳۰۰۰ نفر از ۴۰ کشور مختلف دنیا در کالجهای سراسر آلمان تحصیل میکند که در پایان نیز با شرکت در آزمون ، وارد دانشگاههای آلمان می شوند.

هدف از شرکت در دوره‌های کالج برای داوطلبان، هم‌سطح شدن مدرک تحصیلی آن‌ها با افرادی است که مدرک دیپلم خود را از مدارس آلمان دریافت کرده‌اند.

پذيرش از کالج؛ مدارک لازم و زمان ارسال

اما شرایط لازم برای ورود به دوره‌های کالج در آلمان چیست؟ شرط اول دانستن زبان آلمانی در سطح B1 است. داوطلبان بایستی مدرک دال بر تسلط به زبان آلمانی در سطح ذکر شده را پیش از درخواست پذیرش از کالج دریافت کرده باشند.

این بدان معناست که شروع به یادگیری زبان آلمانی بایستی از ایران صورت گیرد. یکی از واحدهایی که به طور یکسان در تمامی دوره‌های کالج ارائه می‌شود، واحد زبان آلمانی است. اما با این حال تسلط مقدماتی به زبان به هنگام ارسال مدارک الزامی است.

پس از ارسال مدارک و دریافت پذیرش از کالج، داوطلب می‌بایست با مراجعه به سفارت آلمان در تهران جهت اخذ ویزای دانشجویی اقدام نماید. قابل توجه آنکه ثبت نام در دوره‌های کالج با ویزای توریستی و یا تبدیل ویزای توریستی به دانشجویی در آلمان ممکن نیست و بایستی داوطلب با ویزای دانشجویی برای شرکت در دوره‌های کالج به آلمان سفر کند.

محل و زمان ارسال مدارک نیز از جمله نکات مهم برای متقاضیان شرکت در دوره‌های کالج است. ارسال مدارک به برخی از کالج‌ها در آلمان به صورت مستقیم صورت می‌گیرد.

از همین رو داوطلبان می‌توانند پیش از ارسال مدارک از طریق مکاتبه با کالج از زمان ارسال و مدارک لازم مطلع شوند. زمان ارسال مدارک در همه کالج‌ها در آلمان یکسان نیست و در مواقعی با زمان ارسال مدارک برای دانشگاه‌ها تفاوت دارد.

نکته‌ی دیگر در مورد کالج‌هایی است که تحت پوشش دانشگاه‌های شهر محل تحصیل هستند. در این مورد مدارک را می‌بایست مستقیم به دانشگاه ارسال کرد. توصیه می‌شود داوطلبان پیش از ارسال مدارک در مکاتبه مستقیم با دانشگاه و یا کالج شهر محل تحصیل از مرکز ارسال مدارک مطلع شوند.

انواع کالج دانشگاهی در آلمان

رشته ها و ساختار آموزشی کالج :

کالج های دانشگاهی (Studienkolleg) در آلمان متفاوت بوده و بسته به رشته تحصیلی می توانند به انواع زیر تقسیم بندی شوند:

M-Kurs , T-Kurs , W-Kurs , G-Kurs , S-Kurs

همانطور که در ایران دوران متوسطه دبیرستان رشته های علوم تجربی, ریاضی و فیزیک, علوم انسانی، هنر و …) وجود دارد، در آلمان نیز کالج های دانشگاهی بر حسب رشته های تحصیلی متفاوت می باشند. این تقسیم بندی بر اساس رشته های دانشگاهی می باشند و معمولا بر اساس رشته دانشگاهی که در ایران قبول شده اید و یا در حال تحصیل می باشید، کالج مورد نظر به شما اختصاص داده می شود.

مثلا اگر شما در رشته های مجموعه پزشکی و حتی زیست شناسی در دانشگاه های ایران قبولی دارید،باید در کالج و دوره ای به نام M-Kurs که درس های آن متناسب با رشته ی زیست شناسی است، شرکت کنید. و یا به عبارتی پذیرش از کالج در دوره M-Kurs برای شما صادر می شود. البته این الزام برای کالج ها وجود ندارد که حتما در همان رشته ای که در کنکور ایران قبول شده اید، در همان رشت در آلمان تحصیل کنید

رشته ها و دوره های کالج در آلمان عبارتند از :

M-Kurs

برای علاقه مندان به رشته های پزشکی و پیراپزشکی ، دندانپزشکی، داروسازی، ژنتیک، زیست شناسی، داروسازی، شیمی دارو، و ….

دروس این دوره: زبان آلمانی, ریاضی, فیزیک, شیمی, زیست شناسی

T-Kurs

برای علاقه مندان به رشته های مهندسی( چیزی مثل رشته ی ریاضی-فیزیک )

دروس دوره : زبان آلمانی, ریاضی, فیزیک, شیمی

W-Kurs

برای علاقه مندان به رشته های اقتصاد ، مدیریت ، علوم اجتماعی و …

دروس دوره: زبان آلمانی, ریاضی, اقتصاد, تاریخ جغرافی سیاست, زبان انگلیسی

G&S-Kurs

برای علاقه مندان به رشته های علوم انسانی، هنر و یا رشته های مرتبط

دروس دوره: زبان آلمانی، تاریخ ، ادبیات آلمانی ، انگلیسی، جامعه شناسی

نکته۱ : همه ی کالج های آلمان در یک ترم تحصیلی, تمامی رشته ها فوق را ارائه نمیدهند.

نکته ۲: سطح دروس کالج در آلمان پایین تر از دروسی است که در ایران دانش آموزان در دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی گذرانده اند. از این نظر نگران دروس کالج و یاسختی امتحان پایان دوره آن نباشید.

نکته ۳ : چون تمامی دروس کالج به زبان آلمانی ارائه می شود، لذا سبب میشود که ادبیات زبان تخصصی رشته ی مورد نظرتان به آلمانی تقویت شده و در طول تحصیل مشکلی برای شما پیش نیاید.

نکته ۴ : کلاس های کالج اجباری هستند و باید در تمام آنها شرکت داشته باشید. اگر شما دارای مدرک زبان DSH یا TestDaF باشید، میتوانید فقط از کلاس زبان آلمانی معاف شوید و همینطور از امتحان پایانی آن.

نکته ۵ : کلاس ها معمولا” هر روز از صبح تا ظهر برگزار میشوند.

دوره و آزمون پزشكى Approbation در كشور آلمان

آزمون پزشكى يا (Approbation) چيست ؟

دولت آلمان شرایط ویژه ای را برای پزشکان خارجی که مایل به کار یا تحصیل در این کشور هستند، در نظر گرفته است به طوری که افرادی که دارای مدرک پزشکی و یا فارغ التحصیل این رشته می باشند می توانند برای اقامت کشور آلمان اقدام نمایند. پزشکان فارغ التحصیل دانشگاههای ایران یا دانشگاههای معتبر سراسر دنیا، با داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B2 می توانند برای گرفتن اقامت کشور آلمان اقدام نمایند.

در ابتدا علاقمندان می توانند مدارک تحصیلی خود را برای مراکز دولتی آلمان ، به منظور ارزش یابی ارسال گردانند، توجه داشته باشيد كه قبل از اقدام ابتدا بايستى استان محل سكونت خود را مشخص نماييد، چون نحوه ی بررسی این مرکز متفاوت می باشد. پس از بررسی های انجام شده نتیجه اعلام می شود. اگر مدرک پزشکی افراد به رسمیت شناخته شود ، دعوتنامه مبنی بر شرکت در آزمون Approbation براى متقاضى ارسال میگردد. و در صورتی که متقاضی مدرک حد اقل B2 را داشته و در این آزمون نیز موفق شود، به راحتی برای افراد ویزای کار صادر شده و پزشکان می توانند به همراه خانواده خود که شامل همسر و فرزندان زیر 16 سال خود می باشد وارد خاک این کشور شوند. اين آزمون در كشور آلمان برگزار خواهد شد . معمولا مدارک پزشکانی مورد تائید قرار می گیرد که در سایر کشورهای اروپایی موفق به کسب مدرک شده باشند یا در یکی از دانشگاه های برتر کشور ایران این مدرک را اخذ کرده باشند. اگر مدارک ارسال شده پس از بررسی های موجود به رسمیت شناخته نشود ، پزشکان می توانند یک دوره ی 6 ماهه تا 1 ساله آموزش زبان و کارآموزی را در خود کشور آلمان سپری نمایند. نکته حائز اهمیت داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح B2 مى باشد.

دانشجویان رشته ی پزشکی بالافاصله پس از پشت سر گذاشتن امتحانات عمومی و تخصصی، هم امکان اقتتاح مطب را دارند و هم در بیمارستان ها یا کلینیک ها مشغول به کار شوند، آنها می توانند در شهرهای بزرگ هم مطب زده و مشغول به کار گردند. پزشکان خارجی که با مجوز کار وارد آلمان می شوند، می توانند در مراکز زیر مشغول به کار شوند :کلینیک ها,دانشگاه ,خانه های سالمندان عمومی و خصوصى، مراكز پزشكى و درمانى و غيره ….

چطور می توان در رشته شيمى در كشور آلمان مشغول به کار شد؟

شيمى يكى از رشته هاى پركاربرد در كشور آلمان مى باشد كه داراى گرايشهاى مختلفى است. حقوق مهندسان شیمی بین ۴.۷۹۷ – ۷.۹۹۵ می باشد. و حقوق کارشناس شیمی جهت کار در آزمایشگاه بین ۲.۹۳۲ – ۴.۳۹۷ یورو متغیراست.

صنایع شیمی آلمان بزرگترین صنعت در اتحادیه اروپا است و 25 درصد کل حجم معاملات شیمی در اروپا را تشکیل می هد. بدیهی است که بازار کار این رشته در آلمان بسیار وسیع باشد.

شرایط بازار کار شیمی در آلمان

بازار کار درآلمان و همچنین کشورهای دیگر در خصوص مواد شیمیایی نسبتا عالی است. در درجه اول در افزایش فروش بزرگ جهانی از 1،622 به 3،534 میلیارد یورو در طی سال 2005 تا 2015،رسیده است. با این حال، تعادل قدرت در صنعت جهانی تغییر کرده است. صنایع شیمیایی چین با درآمد 1،409 میلیارد یورو و سهم جهانی در حدود 40 درصد بزرگترین بازار در سال 2015 بوده است که بعد ازآن ایالات متحده (519 میلیارد یورو)، آلمان (148 میلیارد یورو) و ژاپن (136 میلیارد یورو) با توجه به CEFIC در صدر جدول هستند.

صادرات مواد شیمیایی در آلمان

در سال 2015، آلمان دومین صادرکننده بزرگ مواد شیمیایی در جهان بود (با ارزش حدود 100 میلیارد یورو و سهم بازار جهانی 9.3 درصد). یکی دیگر از عوامل موفقیت در صنعت شیمیایی آلمان ظرفیت نوآوری است. آلمان به عنوان بزرگترین بازار مواد شیمیایی در اروپا، یکی از بالاترین سطوح استراتژی تحقیق و توسعه در اروپا را با 2.8 درصد از درآمد در سال 2015 برای تحقیق و توسعه و تبدیل شدن به مرکز نوآوری این قاره به دست آورده است. در نتیجه، دومین جایگاه (18 درصد) در صنایع شیمیایی در اداره ثبت اختراع اروپا، از آلمان است. این قدرت در نوآوری همراه با بهره وری، کمک کرده است تا همه آلمان را به عنوان یک مکان جذاب برای صنعت شیمیایی بدانند.

متقاضيانى كه مدرك تحصيليشان را در ايران اخذ نموده اند, در برخى گرايشهاى كارى در رشته شيمى ملزم به آنركنونگ مدارك هستند.  بررسى مدارك در هر استان  آلمان متفاوت مى باشد و متقاضى قبل از اقدام بايستى استان محل سكونت خود را مشخص نمايد تا مدارك تحصيلى در همان استان مورد بررسى قرارگيرد.

برخى گرايشهاى كارى رشته شيمى در آلمان كه نياز به آنركنونگ مدارك دارند

Fachapotheker/in für Klinische Chemie

Industriemeister/in Chemie

Produktionsfachkraft Chemie

Chemielaborant/in

Chemielaborjungwerker/in

Techniker/in – Chemietechnik

Chemikant/in